donderdag 26 maart 2020

Yoghurtcake met jam


Tijdens het opruimen van mijn voorraadkastjes vond ik zoveel potten jam.
Die moeten we nodig opeten. 



Dit is mijn favoriete cake recept.
De basis voor alle jam & fruitcakes die ik maak.
En ik geef het jullie cadeau.
Een opfleurbeurt, hoop in quarantainedagen.





De geur van versgebakken cake of taart is zo fijn en taart eten: ohlala, maar..
Als mijn mademoiselles willen bakken denk ik vooral aan de klerezooi die ze daarbij maken en die ik vrijwel altijd mag opruimen.
Ze beloven het wel te doen, maar dat is me nooit snel genoeg.
Pruttelend & zuchtend doe ik het dan zelf.
Maar de keuken in ons kleine appartement is piepklein vergeleken met mijn geweldige productie keuken in ons haventje Chez De Duikelaar. Thuis opruimen & afwassen kan terwijl ik het water voor mijn koffie kook.
Dus mijn samen-in-een-klein-huisje-wonen-zonder-al-teveel-geruzie tip is gewoon zonder zaniken dingen die me storen even opruimen. En denken aan de cateringafwassen voor 80 man die ik voorlopig lekker niet hoef te doen. 

Maar we gaan bakken,
Muziekje aan, raampje open.
Verwarm de oven voor op 180 graden

Ik ben vergeten boter in de boodschappenlijst te zetten laatst, SORRY
hopelijk heb je die nog in huis, anders even met 1,5 meter afstand naar de winkel.

Yoghurtcake met jam

250 gram roomboter
250 gram suiker
Elke suiker kan; basterd- kristal, rietsuiker. Ik ben dol op rietsuiker, lekker caramellig. Maar bij lichte jam of een lemoncurdcake is witte suiker wel heel mooi.
3 eieren
3 flinke eetlepels yoghurt
snufje zout
250 gram zelfrijzend bakmeel 
Bloem + een theelepel bakpoeder kan ook 
jam
Dit mogen alle soorten jam zijn, maar ook marmelade, lemoncurd.
Ik vond zelfs een enorm blik kastanjepuree, lijkt me ook heerllijk. 

Laat je boter zachtjes smelten in een pannetje met een dikke bodem.
Haal de pan zodra de boter gesmolten is van het vuur.
Doop een kwastje (of een stukje keukenpapier) in de gesmolten boter en vet daarmee je bakvorm in. Bekleed grote vormen met een stuk bakpapier dan lost je cake straks beter. 

Het beslag is voldoende voor een gemiddelde cakevorm, een taartblik van zo'n 20-25 cm doorsnede (hoe kleiner de vorm, hoe hoger de cake) of een stuk of 12 kleine cakejes.
Klop in een kom de eieren los met een garde, schep de suiker erbij en klop alles goed door elkaar. Schep nu de yoghurt erbij en klop door, schenk nu de boter erbij en klop alles heel goed door. 

Strooi een flinke snuf zout bij je beslag en zeef het zelfrijzend bakmeel schep voor schep in je kom, blijf steeds doorroeren, eerst met je garde tot dat lastig gaat. Pak er dan een spatel of een lepel bij om te roeren. Ga door tot je meel op is. Als het goed is heb je nu een mooi romige beslag.
Schep het beslag in je bakvorm. Als je kleine vormpjes gebruikt doe ze dan niet voller dan net over de helft.
Pak nu je jam erbij. Verdeel ongeveer een halve pot jam in theelepel porties over je cake. Goed verdelen. Te veel jam op één plek wordt heel plakkerig en zacht. 
Gewoon bovenop laten liggen, tijdens het bakken zakt de jam vanzelf naar beneden. 



Zet je cake in de warme oven. 
Grote vormen zijn in 50-60 minuten gaar.
Kleintjes tussen de 15 & 40 minuten. 
Ik schud altijd met een theedoek of een keukenhandschoen aan aan de bakvorm, als het nog vloeibaar is & wobbelt. Terug in de oven. Je kunt ook met een prikker even checken of er nog beslag aan kleeft als je die in je cake prikt. 
Mooi stevig=gaar.



Laat de cake in de vorm even afkoelen en kijk dan of hij loskomt.
Laat hem op een rooster verder afkoelen.

Als hij blijft plakken gewoon met een lepeltje uit de vorm eten! 

De cake gelijk lauwwarm opeten is een topidee. 
Maar bewaren kan prima. Zelfs een paar dagen, dan wel liefst in een luchtdichte bak, trommel of wat plasticfolie.
Door de yoghurt wordt de cake niet snel droog.
Versieren is altijd een goed idee,
als je nog wat fruit hebt liggen, top!
Of pluk wat bloemetjes maar check wel even heel goed of je die ook echt kunt eten. Eet er room of ijs bij! 

Als laatste nog wat smaak en variatietips:

Gebruik je frambozenjam, doe dan een lepeltje rozenwater door je beslag
Abrikozenjam, raspt dan de oranje schil van een sinaasappel door je beslag
Bij lemoncurd is een lepel vanillesuiker of vanille extract heel lekker
Pruimenjam gaat heel goed met een flinke scheut drank! Brandy of cognac
En sinaasappelmarmelade met oranjebloesemwater

Veel bakplezier! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten