dinsdag 24 maart 2020

Quarantaine


Lieve mensen,

Wat een gekke periode. Alle samenkomsten opgeschort tot 1 juni.
Er zit niets anders op dan er voorlopig thuis maar een feestje van te maken.
Of ons in ieder geval te vermaken.
Je ziet overal de meest geweldige initiatieven voorbij komen. 
Dozen boodschappen van horecaleveranciers, tassen vol lekkere hapjes van restauranthouders & cateraars die nu bij je thuis bezorgen om restaurantje te spelen. Geweldig allemaal. Maar in deze komende financiële onzekere tijden.
Kunnen we hier thuis het beste een beetje zuinig aan doen.
Dat kunnen we gelukkig heel goed.
Glamourous bezuinigen, flamboyant budgetteren.
Feestelijk de hand op de knip. 
We delen onze tips & trucs heel graag met jullie. 


We haalden deze week tulpen in huis. En deelden ook wat bosjes uit aan de buren & vrienden. Wij blij en de kweker blij, anders zouden ze de tulpen moeten vernietigen. Wat een naar idee.

We zochten onze voorraadkasten uit zodat we wat begeleidende boodschappen konden halen en zo lekker & gezond kunnen eten.  
We proberen zo fit mogelijk te blijven, zodat als het virus ons treft we er niet teveel last van hebben. Hoewel dat met mijn rottige longen spannend blijft. 

Ook gaan we liefst zo min mogelijk naar de winkel, ik stuur mijn mademoiselles, hoe fit ook, er zo min mogelijk op uit. 
Dus bedacht ik een weekmenu en een voorraadlijstje zodat we even voort kunnen. 

We haalden wat kruidenplantjes, zo hebben we verse kruiden in huis.
Zetten ze in mooie potten in de keuken en straks als het wat warmer wordt op het balkon. Leuk klusje om voor te zorgen.
We haalden nu basilicum, munt en peterselie.
Op het balkon overwinterden van vorig jaar salie & tijm. 

Ook wil ik wat meer eetbaren bloemen en kruiden zaaien.
Stadtuinieren in ons kleine appartement.
Ieder jaar zaaien we wat rucola & sla in grote potten op het balkon. 
Zo plukken we later kleine handjes verse sla. Genoeg voor ons kleine gezin.
Je kunt als je echt niet naar buiten wilt bij Sprinklr voor thuis zaden, grond en potten bestellen.  

Mijn quarantaine gezelschap, dat ben ben ik en mijn 2 lieftallige mademoiselles.
1 full time inwonende en de oudste fladdert met in achtneming van alle Corona richtlijnen tussen vriendlief, een goede vriendin en hier thuis. 
Ik ben als kok en cateraar gewend enorme hoeveelheden klaar te maken, als er over is deel ik uit. Maar nu eten we met 2 of 3. En ook niet zoveel, want ook al wordt er af en toe door het park gerend of een stukje gefiets. We verbranden veel minder energie dan we zouden willen.

We bakten vorige week koekjes maar die zijn nog niet op. En we proberen verse voorraden zo lang mogelijk te bewaren. Een grote bak radijzen bewaren we in een schone pot met koud water en een beetje zout in de ijskast. Ik maakte bouillon van restjes groenten, de helft vriesde ik in voor later. Want 3 dagen achter elkaar hetzelfde eten is saai. We hebben alleen een ieniemienie vriesvakje thuis. Dus groots voorraadkoken zit er even niet in. 

Mijn plan is:

Ik ga een weekmenu schrijven om te delen.
Met boodschappenlijstje en recepten. 
Tips geven om de voorraadkastjes leeg te eten, wat moeten jullie met alle gekke blikken, pakken bonen en 10.000 recepten met pasta.   

Ik zal in mijn weekmenu ook wat tijdrovende recepten opnemen.
Want tijd hebben we genoeg. Zelf bonen weken & zachtjes gaar koken.
Pizzadeeg maken en langzaam laten rijzen. Bouillon trekken, stoofpotjes.
Maar als je niet van lang in de keuken staan houdt, ook niet nu. Zal ik er tips en trucs bijgeven om uitgebreid kokkerellen te omzeilen.


Ook zal ik alle leuke initiatieven delen die ik tegenkom, ook de iets duurdere.
Want als je bijvoorbeeld zoals ik bijna jarig bent en juist op die dag heel lekker uit eten had gewild. Dan stop ik mijn tijd nu graag in het beste alternatief. 

Ik zag bijvoorbeeld dat ze hier in de buurt boodschappen van de markt waar ik iedere week kom ook thuis willen bezorgen. Dat klinkt fijn. 
Nu nog een toko zoeken die thuis wil bezorgen.

En misschien nog een leuk idee, kook eens wat meer. En zet dat bij een eenzame buurman op de stoep. Breng koekjes bij je vrienden. 
Ruil de boeken die je uit hebt. En neem net als wij een abonnement op vrolijk gekleurde pakjes toiletpapier  van The Good Roll. Niet de goedkoopste oplossing, wel superfijn. We zitten nooit meer zonder, we steunen een goed doel. Ze zijn No Waste en niet in plastic verpakt.   

Je kunt me ook volgen op Instagram 
Kom ik morgen met mijn eerste boodschappenlijst en ik sta open voor verzoekjes. Joe! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten