zaterdag 17 januari 2015

Diner surprise

Ik wil mezelf voor mijn verjaardag een diner geven.
Voor mij en mijn vrienden.
Je bent me aanbevolen. Maak maar iets lekkers.
Een gang of 5, en heb je er lekkere wijn bij? Prima!

Een droomklant, maar zo relaxed dat ik er voor het eerst zelf bijna een beetje nerveus van werd.
Alles zelf bedenken. Fijn! De heer inkwestie was dol op Italië, vertelde wat hij zelf zoal kookt. 
Ik bekeek zijn kookboeken. Hij hield van chocolade.
Informeel, lekkere hapjes. Dat komt goed.
Een compilatie van gerechten van rond de Mediterranée.

De gasten werden ontvangen met een glaasje prosecco en een lenteui flensje met makreelrillette.
Ik zette de tafel vol met hapjes:

dé preikoekjes van Ottolenghi
caviar d'aubergine met gekookte kwarteleitjes
labne met lekkere olijfolie, fleur de sel & granaatappelpitjes
humus van geroosterde pompoen
gepofte gele bietjes met verse kervel
geweldige romige burrata, die alleen maar wat peperige olijfolie, peper en zout nodig had

met knapperig zuurdesembrood en zacht Turks lavaç brood met sesam

toen wat vis:

ceviche van makreel met grapefruit en waterkers
en in Pastis gemarineerde grote garnalen met chilipeper en rucola

Hierbij schonk ik een witte Picpoul

hoofdgerecht:
romige puree van topinambour
een gebraden kwartel gevuld met kastanje, walnoot, appel en salie, ingewreven met ras- el-hanout
salade van rode kool in sinaasappelvinaigrette met pastinaak geroosterd met citroen & honing, geroosterde pompoen en granaatappelpitjes
gebakken Cavalo nero met ansjovis

kaas: Gruyère, gorgonzola en zachte rauwmelkse kaas met geconfijte rode ui, dadel-noten brood en kleine agurkjes 

Hierbij schonk ik een rode wijn; Voluptueuse, die zijn naam zeker eer aandoet.

als dessert was er een duivels chocoladetaart met espresso-chocoladeroom
frambozen, rode besjes en vanille-citroen mascarpone

alles geserveerd op het prachtige servies van de gastheer die als verjaardagscadeau een accordeonist kreeg om hem op de juiste manier welkom te heten als Amsterdammer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten