zaterdag 28 juni 2014

gatverdemme

Culinaire initiatieven,
ik ben er dol op.
Mensen die met trots hun allerbeste gerecht verkopen.
Een Food Truck Festival, Braderie, Fair, whatever.

Zo toog ik gisteren naar een charmant dorpje onder de rook van Amsterdam.
Het evenement begon om half 9,
ik had mijn appetit bewaard want er was allerlei lekkers voorspeld.
Helaas was dit een opstapje naar het echte eten de volgende dag.
Om half 9 dien je al gegeten te hebben ?!
Lokale chefs, presenteerden allemaal een amuse, signatuur voor hun kookstijl.

OK... een appelflauwte nabij kregen we na  9 uur het eerste proeverijtje.
Bekpestertje zou mijn opa zeggen.
Slokje bisque met rivierkreeft, lekker!
Met het tweede glas wijn in de hand stortte mijn gezelschap en ik ons inmiddels ronduit hongerig op de 2e delicatesse:
Een lollie van mozarella in caramel met zwart op wit poeder ?!?
Holy Fuck.
Geloof me als ik zeg dat ik in mijn leven veel geproefd heb,
zeker een een aantal behoorlijk onsmakelijke zaken.
Maar dit was 'by far' het vieste dat ik in lange tijd (ooit?) proefde.

Het op een prikkertje gestoken bolletje was ijs en ijskoud, van een koude kauwgom achtige substantie, smaakloos. Eromheen de mierzoete druipende suikerlaag en daarop zwart-wit.
Ik heb het doorgeslikt maar......

Gelukkig heb ik een zwart gat voor net geïntroduceerde namen, maar degene die dit met trots presenteerde als symbool voor zijn lokale keuken moet in ieder geval zakelijk gezien levensmoe zijn.
Gatverdegatver...

Verder was bijna alles goed te eten, een klein stoofvleesbroodje, omeletje met doperwtenpuree, pâté balletje met zoete saus, iets onbeduidends dat leek op gevulde salami met roomkaas en een smakeloos gelei kwakje, een torentje van droge wraps met gerookte zalm, wel frivool uitgestoken in kleine rondjes op een prikker. So much voor de delicatessen onder de rook van onze stad.
Geweldige lokatie, prachtig! Prima wijn, maar de woordspeling op delicious zou ik uit de naam van het evenement halen. Gewoon lekker blokjes lokale kaas volgende keer? Op kamertemperatuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten