donderdag 5 juni 2014

Avondvierdaagse


Zo'n week....
de mademoiselles lopen de avondvierdaagse.
Dat is tussen 6 en een uur of 8. Normaalgesproken voedertijd.
Dus nu rommellen we daar een beetje omheen.

Maandag 
heb ik ze gewoon om 5 uur een flink bord pasta voorgezet, met onze nieuwe favoriete broccoli saus:
Kook broccoli-in stukjes (1 flinke stronk is genoeg voor 500 g pasta) in een bodempje water met zout en een scheutje lekkere olijfolie. Deksel op de pan zo stoomt alles gaar. Zorg dat je broccoli frisgroen blijft. Beetgaar is perfect. Pureer met een theelepel chilivlokken en de zest van een citroen. Roer er een flinke hand pittige geraspte kaas door en voor extra romigheid een flinke klodder Turkse yoghurt of crème fraiche. Niet noodzakelijk! Schep door de pasta en lepelen maar!

Dinsdag
liepen de dames met di papa. Kon ik ondertussen lekker in de keuken klooien.
Pizza! Deeg gekneed, laten rijzen..
Tomatensaus opgezet; ui & knof fruiten in olijfolie en dan met een blikje tomaten, een scheut wijn en wat kruiden (salie-tijm-rozemarijn) zeker een half uurtje zachtjes laten stoven.
Courgettes gegrild, artisjokharten in kleine stukjes..
Normaal bakt ieder zijn eigen pizza, maar nu was het wel zo fijn als alles klaar was als de kudde hongerigen thuis kwam, dus een grote old school pizzaplaat met voor ieder wat...
Eerst royaal tomatensaus, de helft gegrilde courgette, de helft salami, allemaal artisjok. 
Dan mozzarella & oude kaas. De laatste snippers van ons basilicumplantje en afbakken maar.


Woensdag
De ene mademoiselle naar huiswerkbegeleiding,
de ander uit spelen. Ik was vergeten te lunchen.
Zat heerlijk te werken op mijn onverwachte rustige woensdagmiddag.
Tegen 4-en trok ik mijn keukenkastjes open op zoek naar iets eetbaars 
en maakte met een blikje gésiers een niet minder dan fabuleuze salade met
linzen, blokjes zoete aardappel, kleine augurkjes, balkonsla en een vinaigrette met grove cidermosterd.
Mmmm....
voor het hongerige volk na het lopen haalde ik alles in huis
voor een goede hamburger.
Lekkere burgers, de greenfield beefburger naturel van AH zijn best ok.
Sesambroodjes, ik confijte uitjes met wat tijm.
Ketchup, mayo, balkonsla, plakje kaas op de burger en augurken.

Donderdag
Snackdag...
In de namiddag eet ik een paar lekkere crackers, 
mademoiselle 1 knaagt een left-over hamburger weg!
De puberversie heeft net nieuw zakgeld en eet een zelfgescoord snoepassortiment
Misschien stop ik er nog een appeltje in.
En straks na het lopen door weer en wind,
en het opspelde van medaille nr. 6

Scoren we iets lekkers om de hoek. Lang leve de grote stad.
Of lumpertjes & risolles bij de Indonees,
wellicht een broodje falaffel, Turks pizzaatje..
Goed frieten hebben ze hier niet in de buurt.
Maar wat mijn betreft is een rabarber-yoghurtijsje ook een prima diner.

Ter (kleine) compensatie doe ik de hele week wel al extra sla op de lunchbroodjes mee naar school.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten