zaterdag 25 februari 2012

Karnemelkpannenkoekjes

Als ik wakker wordt en de zon schijnt,
ik heb de juiste ingrediënten in huis en veel goede zin.
Dan weerhoudt niets me de perfect huisvrouw te zijn.
En serveer mezelf als ontbijt schuimig geklopte karnemelkpannenkoekjes.

Ik ben gisteren op strooptocht geweest naar Landmarkt en heb alles in huis om "domestic bliss" te creëren: verse karnemelk van boer Buys en een grote zak bloem van Korenmolen de Vriendschap in Weesp met van dat lekkere grof bruine papier.



Klop 2 eieren los met een snufje zout en een flinke scheut zonnebloemolie, schep er 3 tot 4 handjes bloem bij en een theelepeltje baking soda. Roer dit nu los met de garde terwijl je er zoveel karnemelk bij schenkt totdat het een stevig vloeibaar geheel wordt, niet te dun en niet te dik, Als je dit stadium niet direct herkent bak dan de komende weken iedere dag een paar handgeklopte pannenkoeken dan leer je het stadium snel herkennen. In mijn geval was het ongeveer een halve liter karnemelk.
Vet een koekenpan in of neem een antiaanbakpan en schep steeds kleine scheutjes beslag in je koekenpan, je kunt 2-3 kleine pannenkoekjes tegelijk bakken. Zodat je zo'n fijne stapel kleine pannenkoekjes krijgt, net als in de film.
Laat het beslag op middelhoog vuur rustig opdrogen in de pan, als de bovenkant van de pannenkoek niet meer vloeibaar is draai je ze om en bak ze ook aan de andere kant goudbruin. Zet er een kopje koffie bij, bel je moeder... neem de tijd..
Ik at ze met wat pittige kaas en een flinke lepel Golden Syrup.
Maar ze zijn ook erg lekker met knapperig spek of een flinke lepel Turkse yoghurt & vers fruit, of jam....of honing...

De stapel die nog rest zou morgenochtend op een onverwachte logée een verpletterende indruk kunnen maken, "oh, had ik nog staan..." Of helemaal klaar voor een overwachte shoot: Madame Charlotte's dagelijks bestaan spontaan gekiekt...



Met de rest van de Landmarkt-buit ga ik nog veel moois doen deze week: Piepers voor friet en speciale voor puree, hamburgers van dat vreselijk interessante koeienras, flink stuk kaas en meer flessen zuivel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten