zaterdag 3 maart 2012

lumper

Goede voornemens die had ik begin van dit jaat vollop...
Een daarvan is het mezelf aanleren van nieuwe gerechten. Dingen die ik allang heb leren eten, maar zelf nog nooit gekookt heb.
Een lumper is zoiets: een zacht kleverig rijsrolletje met een zachte kokossmaak dat kruidig gevuld is, meestal met kip.
Indisch eten is het feesteten uit mijn jeugd, als die geuren door het huis waaien is het leven goed.
Ik heb al jaren een ontzettende grote mond vol van welke de lekkerste lumpers zijn en welke zeker niet.
Het was dus een spannende uitdaging. Ik pakte er een aantal oude schriftjes van moeder en grootoma bij, geen lumpers..
Die maakten zij niet zelf, toen pakte ik Boekoe Kita

Dit prachtige boek van Mirjam van der Rijst & Harold Pereira staat vol Indische gerechten die in de loop van de jaren met diverse families zijn meegegroeid.
Daaruit ging ik mijn eerste lumpers koken.
En tegen mijn natuurlijke driften in zou ik grotendeels het recept volgen, want dit leek me net als pattiserie, als je het niet in de vingers hebt. Don't mess withe the recipe! Anders faal je jammerlijk.
Eerst op strooptocht langs de toko's want verse salemblaadjes, rijstbloem en verse galanga heeft zelfs Madame Charlotte niet standaard op voorraad.
En toen was het een kwestie van liefde en geduld.

Kleverige Ketanrijst met kokos zacht laten koken en ook af laten koelen.
De vulling maken, kip pocheren, kruiden fijnvijzelen, aanbakken, stoven en weer laten koelen. Proeven, een beetje pimpen en dan rollen maar.
Nat bord, natte handen, rijst uitduwen, vullen dichtrollen in een klaargelegd folietje draaien, na een tijdje krijg je er een soort handigheid in. Muziekje aan en draaien maar, een stuk of 20 had ik er, want ik had zo lopen roepen over dit experiment dat iedereen wil proeven...
En voilá een hele berg lumpertjes:

En behoorlijk goed gelukt, vond ik zelf, maar ook het Indonesische testpannel dat ik die avond liet proeven, glim, trots..

Tegelijkertijd heb ik nog een aantal recepten gemaakt, want als je toch staat te koken: Geweldige rendang, kruidige kipkluifjes, maiskoekjes, gefrituurde tempeh in een kokosbeslagje, eitjes in een zoet-pittige tomatensaus. De anderen maakten & haalden: emping, kroepoek, gado gado, een heerlijk groentegerecht met tofu, kleine zoute visjes, en perfecte rijst. Het was net als vroeger: een groots feestmaal,
En áááaaaal die bakjes daarna mee naar huis, nomnomnom....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten