vrijdag 4 november 2011

10 jongetjes

Toen ik binnenliep was het alsof ze allemaal aan het apenkooien waren.
Met een krentenbol in de ene hand en een pakje sap in de andere. Hard schreeuwend door de kamer, via de lego, langs het kookeiland. Snoeihard door de gang en weer terug.
Wow! Was dit het jongetje dat zo van koken hield met zijn vriendjes?
Italiaanse zelfmaakwensen had hij, een hele lijst.
Maar hoe gingen we ze stil krijgen & de keuken in...

Ik begon met mompelen, wie niet wil koken hoeft niet van mij hoor..
Na een diepe zucht, straf kopje koffie, alle jongens een schort ombinden, toch aan de slag.
Ik vertelde het menu en liet de heren kiezen wat te doen.
Toen heb ik ze plukje voor plukje aan het werk gezet.

Die 2 hele wilde liet ik met de garde slagroom kloppen, dat zou de energie er tenminste een beetje uitzuigen.
Brood & pizadeeg kneden haalt ook de druk van de ketel. 2 stuks gingen uien & knoflook snijden voor de tomatensaus.
1 jongetje ging met de vijzel aan de slag; pesto maken
Er werden kruiden bewonderd en besnuffeld, wat is wat?
Een klein mannetje met een kartelmes sneed geduldig tomaten in plakjes voor de caprese
Zelfs de grootste onruststoker zat basilicumblaadjes te plukken. De magie van het koken.

Binnen een uur of 2 waren er 3 soorten pesto. 1 Zonder nootjes voor hem met de allergie, 1 met pijnboompitten en 1 met walnoot. Er was een grote bak tappenade. Wordt dit samen tappenade juf? Met die vis erin? Jazeker!
Caprese was er en zelfgebakken focaccia met verse kruiden.
Spaghetti voor bij de pesto naar keuze.
2 enorme pizza's met zelfgeknede bodems en home-made tomatensaus. Een zoete mascarpone-citrusmousse met ontvelde sinaasappel & rood fruit voor toe.

Ze aten mogelijk nog serieuzer dan ze uiteindelijk kookten. Voorzichtig happend van stukjes brood. Alles proevend.
Ik denk dat ik walnotenpesto het lekkerst vindt juffrouw.
Missie geslaagd, theorie bewezen.
Iedereen kan koken! Je maakt kinderen niet blij met speciaal kindervoer.
Kook, geniet en uit trots en nieuwsgierigheid wordt alles geproefd, ze ontwikkelen hun eigen smaakpallet.

Of ik de recepten wil nasturen, ik wil dat thuis ook maken, juf !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten