zondag 21 augustus 2011

wisselkind

Ik was even terug op het nest, althans een tijdelijk gehuurd vakantiehuisnestje. De mademoiselle’s & ik logeerden bij een jubilerende oma op haar favoriete eiland.



Bij elk keukenkastje dat ik opentrek geloof ik weer in mijn jeugddroom. Ik ben geen kind van deze ouders, ik moet ergens als baby uit een ander wiegje zijn geroofd.

Mijn moeder heeft toch het liefst een kopje oploskoffie, niet te sterk.. Er staan een enorme kuip margarine in de koelkast: light! Ook zijn er kant en klare salades met erbij bakjes vierkante plakjes kaas en vierkante broodhompjes, alles apart voorverpakt. Gemengde vruchtensappen met veel extra suiker. Flessen met mayonaise sausjes. En veel plakjes met voorgesneden kaas, ook liefst light. Maar die eten ze dan wel mét mayonaise.



Iets puurder eten, Ik heb het allemaal wel eens voorgedaan en laten proeven. Dat smaakt ze goed. Maar het is allemaal zo’n gedoe. Zelf een kropje sla wassen….

Mijn grootopa & -oma deden dat wel, die kwamen natuurlijk uit een andere tijd. Vooral ook omdat zo’n kropje sla goedkoper was. Het devies eet niets dat je oma niet als eten zou herkennen zou hier de boel flink opschonen.

Ze zijn een beetje blijven hangen in de roes van het nieuwerwetse.

Maar voor het genot zou ik ze graag terugsturen naar af:



Sinaasappelsap zijn uitgeperste sinaasappels! Neem een stuk volvette kaas en snijd dat zelf in plakjes.

Was en snijd je eigen groenten, vlees is een stuk van een dier, per direct een verbod op aan elkaar geplakte stukjes uit de vriezer in de aanbieding!

Die kuipjes light wagensmeer, dat is geen boter! En als je wilt afvallen, eet dan gewoon een stuk minder en mik de potten mayonaise sausjes allemaal weg! En verse kruiden verkopen ze niet bij de buurtsuper? Jullie hebben een enorme tuin. Plant zelf alle kruiden die je wilt, droog ze vervolgens voor de winter.



Natuurlijk is het te laat voor een omwenteling, dat komt niet meer goed met hun smaakpappillen. Jammer maar helaas.

Ik blijf wel om me heen kijken of ik mijn natuurlijke ouders niet toch ergens herken, misschien het dahliavrouwtje?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten