zondag 24 juli 2011

au friture

Het pronkexemplaar van mijn havenrestaurantje is een enorme frituur unit.

Naast een geweldige collectie houten serveerplanken, bestek met dito gedraaide handvaten & prachtige rookbruin aardewerk.

Ik gebruik hem met groots plezier om kilo's handgesneden frieten mee te bakken.





Gisterenavond hadden we alle weersvoorspellingen negerend onze barbecue plannen stug doorgezet.

Alle eventuele klanten waren afgehaakt.

Maar de harde kern had zich door de regen naar de haven gewaagd.

We mixten een cocktail, ik stookte de oven op.

Zette de bar vol hapjes, maar kolen aansteken ging ons te ver.

Dan de frituur maar op hoog, eerst de aubergines erin, in plakjes.

Met zoete tomaat, verkruimelde feta, wat bladpeterselie, scheutje fijne olie en fleur de sel. Niet slecht.

Mijn mooie satéetjes van procureur van Beemster landvarken gemarineerde in gember, soja & gpofte knoflookolie

Hup, het hete vet in... Goed te doen, met een weemoedige herrinnering aan vleesfonduen in onze jeugd.

Lenteuitje erover, dipje van yoghurt met gepofte knflook.



Ook pittige merquez worstje frituren gaat super! In stukjes snijden met verse tomatensalsa.

De rest van de worsten gingen in de hete oven, net als de veelkleurige courgette.



En ten slotte frituurde we ook nog een portie frieten krokant en zout.



Ik voorzie nog een mooie frituurtoekomst, met veel tempura, inktvissen, eigenlijk fritto misto van vanalles.

Marsen & ijs schijnt ook te kunnen... woehoe..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten