maandag 27 juli 2009

In het busje boodschappen doen

Zoals eerder geschreven, alles goed en wel dat vakantie vieren in eigen land. Maar kan er tussendoor niet even gewinkeld worden in een Franse supermarché ?
Dat kon geregeld worden. Dus tussen het huisje aan zee, een weekje werken, de hele leuke boerentent in Friesland en de pipo wagen aan een Noord Hollands watertje zouden we even heen en weer naar Lille.
Of ik vrijdagavond klaar wilde staan? Geen probleem...
Of ik even over het balkon wilde kijken? Natuurlijk! Oooh, geweldig wat een wagen..Of is het een busje? Of toch... een...
Kijk zelf maar even op de verhuursite: www.thuisopwielen.nl

Een avonturiersbusje met comfort, precies de ying en yang die lief en ik soms kunnen gebruiken. Dus mamaloe en pipo op weg naar Frankrijk. Wat je al niet kunt doen in een weekend!
We reden eerst naar het randje van Zeeland en parkeerden ons rijdend hotel aan de rand van een graanveld. We togen naar de oude pastorie voor een laat maal en wisten weer waarom we op weg naar Frankrijk waren voor het eten. De Zeeuw kan een bolus bakken en weet raad met alles uit de zee, voor de rest doen ze ook maar wat. We doken in ons auping bed (ja echt!) morgen weer vroeg door.
Zaterdag bolussen gehaald voor onderweg en richting Lille, met bus en al het centrum van Gent ingedoken om een doos bonbons te scoren voor mijn lief en weer verder. We waren ten slotte op een missie: de supermarché en wel een enorme. Die hadden we voor Lille al gevonden: een mega grote!
Heerlijk, fijn, geweldig. Ik heb er 3 uur lang vertoefd en had een hele grote wagen vol! Met cremant, floc en rosé. Confit en cassoulet, met fond de volaille in poedervorm. Hele kleine zure augurkjes. Honingzoete meloenen. Grote pakken roze ham. Pâté de foie. Boter met fleur de sel. Confiture, honing. Veel soorten koekjes. Mooie l'aguiolle messen voor in de keuken (de speciale goedkope lijn voor in de supermarche). Eindelijk effen zilveren gescoord ipv die blije gekleurde. Petit bateau voor de dametjes en een hele berg Marabout kookboeken. Wat zijn ze toch super, ik wil ze vertalen en in Nederland uitgeven. Verkopen in onze webwinkel, desnoods in het Frans!

Innig tevreden met de buit smeerden we op de parkeerplaats-in ons eigen keukentje een knisperend stokbroodje met zoute boter en ham. En weer en route...
Richting de kust hadden we besloten. Maar eenmaal van de snelweg afgedwaald raakten we op een berg bij een klooster en volgden een bordje camping. Aan een watertje, op de berg in zacht groen gras. Je zet het wagentje zo overal neer. Luifeltje uit. Iedereen vond hem geweldig en komt kijken en kletsen, heb ik mijn Frans ook weer ontroest !
Dus het was zonnen, drinken en langzaam aan de megavoedselvoorraad beginnen. Had ik al gezegd hoe geweldig het is om een constant werkende ijskast bij je te hebben als je een Franse supermarkt leegrauscht? De bubbels stonden al koud...
Stokbroodje pate met port, blokje kaas, entrecotes en bosuitjes gegrild op de bijgeleverde weber. Stukje St Agur erop gesmolten. Ik was voor mijn gevoel al weken op doorreis in France ipv een dag.
Volgende morgen uitgeslapen, eitje-croissantje-espresso en weer door. Via de kust naar Brugge voor een late lunch. Er zaten ook vouwfietsjes in de bus. Deze aan de rand van Brugge geparkeerd en het centrum ingetuft. Even voor de goede orde. Natuurlijk zie je er belachelijk uit op zo'n fietsje. En ik ben bijna altijd voor stijl boven comfort. Maar op je fiets door Brugge tuffen is wel leuk en wie ken ik daar nou? Neergeploft op een terras voor een late lunch van witte wijn en mosselen met look en frites.

Weer terug naar de bus en naar Nederland, maandagmorgen 10.00 uur zouden we "ons" busje weer inleveren. Maar we zetten hem toch niet thuis voor de deur de hele nacht? We slapen dan liever buiten in of om Amsterdam. Het vliegenbos in noord? Even in de bijgeleverde boekjes kijken.. Het werd onder een fruitboom in de Beemster. Pas mal. Nog even (in de schemer kon dat best) Purmerend ingefietst en een late hap gescoord. Zeer voldaan in ons eigen houten paleis nog 1 x gegeten en geslapen en toen met pijn in het hart teruggegeven. Lief zei: houd de borg maar. We komen hem snel weer halen!

"Zeg Carotte, hoe was je weekend?" "Helemaal niet verkeerd!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten