dinsdag 28 juli 2009

trek eens een blik open

Zo net na mijn bezoek aan de Franse supermarkt is mijn standaard grap als er iemand komt eten: "ach. ik trek wel een blik open!"

Je wast een kropje sla, confijt een netje verse zilveruitjes in boter, suiker en een scheutje granaatappelazijn. Snijd een cantaloupe meloen in stukken, schenkt er wat port over. Haalt de zoute boter vast uit de ijskast en koopt een knapperig stokbrood.
En dan pak je een een mini etagere, je mooiste. En trekt dat kleine blikje open.. Als een gebakje valt het op de schaal. Fijne flute met gekoelde boerencider erbij. En smullen maar.
Niet iedereen vind het meer kies om te eten wat er uit dat blikje komt. Maar lekker. Oh lala!!

En iedereen die nog plofkip eet (toch stukken goedkoper dan blije en smakelijkere kip) wil ik er helemaal niet over horen. Ps, ik heb ook nog blikken confit de canard staan, cassoulet, geroosterde paprika en flageolets.

1 opmerking:

  1. Ik eet al zeker 25 jaar geen kip meer vanwege de plof en de aanhangende stank.
    Die confit.. die zou ik nog wel eens willen eten. Ik herinner me een restaurant te Albi (Tarn, France) alwaar ik in 1981 heb moeten janken van ontroering om de prachtige confit. Dat is niet niks..

    Fried

    BeantwoordenVerwijderen