vrijdag 12 juni 2009

Turks/ arabisch

Gisterenavond op de wallen een eenmalige Turkse snackbar gedraaid voor een kunstproject van mijn vriendin Lolo (www.laurenceaegerter.com). Tijdens etenstijd was het topdruk. Gelukkig hadden we ons redelijk goed voorbereid. Bij de Turkse bakker bij mij in de straat hadden we 150 pizza's besteld. De Turkse mama die ze moest bakken moest er erg van zuchten, bijna grommen. Maar ze waren geweldig. We warmden ze even op onder een hete grill en daarna legden we er een laagje fijngesneden ijsbergsla met flinters komkommer op, wat hete paprika-pepersaus en knoflooksaus.
Dit is dus waarom er ijsbergsla bestaat, hij stond altijd met stip op 1 in mijn lijst van waardeloze groenten (die overigens niet heel lang is). Het smaakt immers naar vrijwel niets, bevat veel vocht en heeft het mondgevoel van kleine sliertjes plastic. Maar de licht frisse crunch in de verder redelijk heftig gekruide en machtige pizza maakte het een perfecte snack.

Van mijn knoflooksaus ga ik jullie het geheim vertellen.
Dat is gepofte knoflook. Eigenlijk heel eenvoudig, je knoflook wordt er veel zachter van smaak van. En de volgende morgen heb je geen knoflook-kegel.
Pel een bol knoflook tot je losse schone teentjes hebt, het laaste vliesje laat je zitten. Neem een klein pannetje. Leg je knoflookteentjes erin en schenk er zoveel olijfolie overheen tot ze net onderstaan. Breng tegen de kook aan en laat alles heel zachtjes een half uurtje doorpruttelen. (ik gebruik een vlamverdeler om de temperatuur zo laag mogelijk te houden). Laat de teentjes afkoelen in de olie.
Je kunt de teentjes onder de knoflookolie zeker een week of wat bewaren in een schone jampot met deksel.
Voor de saus heb ik volvette Turkse yoghurt gebruikt en Hellman's mayonaise, neem de helft yoghurt en de helft mayo. Voeg per flinke eetlepel saus een teentje gepofte knoflook toe. Met een scherp mesje kerf je de teentjes knoflook in en druk je de zachte gepofte knoflook er zo uit. Pureer je saus met wat schoongewassen blaadjes bladpeterselie en breng op smaak met zout en versgemalen peper. Als je de smaken nog een nachtje in de koelkast op elkaar in laat werken wordt het eigenlijk alleen maar lekkerder.

Diezelfde gepofte knoflook zat ook in de humus die ik gemaakt heb voor de vegetariers, die serveerden we op pita broodjes met een pittige tomaten-bladpeterselie salade.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten