maandag 8 juni 2009

Snel en voedzaam

Het is weer avondvierdaagse,
onder werktijd probeer ik nog steeds mijn loempia's te perfectioneren
. Maar 's avonds, op een belachelijk vroeg tijdstip, dient er kindvriendelijk en voedzaam te worden gegeten. Kriteria zijn dat er groenten, eiwitten en koolhydraten inzitten en dat het snel en met plezier naar binnen kan worden gelepeld.
Ik ben gisteren al begonnen. Eenieder was moe en lui maar wel hongerig.
Het geplande eetfestijn in het park verregende,
dan maar tomatensoep, altijd goed.
Maar dan wel zo gevuld dat hij een verantwoord maal vormt. Ik heb eerst een ui, een venkelknol en 2 teentjes knoflook grofgesneden en met een flinke pluk citroentijm aangebakken in wat olijfolie. Toen 2 blikken gepelde tomaten erbij nog zo'n 200 ml water en een kippenbouillonblokje. Dit 10 minuten zachtjes laten doorkoken, intussen een half pakje biologische spekblokjes uitgebakken. De halve bos peentjes die ik nog had liggen geschild en in plakjes gesneden.
Staafmixer door het soepje gehaald en toen de spekjes en de worteltjes door de soep geroerd met 100 ml slagroom, het sap van een halve citroen en zo'n 100 g van die pasta in de vorm van rijstkorrels (ik laat de discussie of het nu Turks of Grieks is even in het midden). Nog even zachtjes door laten koken tot de pasta gaar is, c.a. 7 minuten, en de soep op smaak brengen met zout en peper.

Vanavond wordt het pasta carbonara (met sperzieboontjes erbij). Mijn dochters passen namelijk allang in hun zomerjurkjes
.
Morgen maak ik zelf huzarensalade:
Ik snijd 500 g aardappels met schil in blokjes en kook ze in ca. 10 minuten gaar
. De laatste 2 minuten kook ik 1/2 pak diepvrieserwtjes mee. Ik snijd een dikke plak gekookte ham in blokjes, een half potje augurken in reepjes, maak een dressing van citroen, mayonaise en Turkse yoghurt. Schep alles door elkaar en schep er als laatste een flinke hand fijngesneden bladpeterselie door. Breng alles pittig op smaak met zout en (versgemalen) peper.

Soms is praktisch gewoon fijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten