maandag 25 mei 2009

pizza

Ik heb afgelopen weekend een hele berg gemaakt, dus nu ik het zo goed in de vingers heb wil ik dat wel delen.
Le Pizza.
Je hebt absoluut een oven nodig die 230 tot 250 graden haalt, anders wordt de bodem niet krokant maar taai. Neem als basis recept een pond bloem, ca 7 g droge gist (1 zakje van Dr. Oetker), 3 eetlepels lekkere olijfolie, 1 eetlepel zout en ca 250 ml lauwwarmwater. Kneed alles goed door tot een soepel deeg. In de keukenmachine kan ook, welliswaar iets minder romantisch maar wel in 1 minuutje klaar. Laat het deeg een half uur rijzen op kamertemperatuur.

Zet intussen je basistomatensaus op. Snipper een teentje knoflook en een sjalotje. Fruit ze in wat olijfolie en schenk er 250 g tomaten in blokjes bij (vers of uit blik). Voeg een takje tijm of rozemarijn toe en laat een half uur zachtjes doorkoken.

Kneed je deeg nog een keer goed door en laat nog een half uur rusten. Verwarm nu de oven voor op de hoogste stand.
Verdeel het deeg in porties als iedereen zijn eigen pizza krijgt. Rol het deeg dun uit op een met bloem bestoven werkblad. Leg het dan op een met bakpapier bekleedde ovenplaat of rooster. Bestrijk dun met de tomatensaus en beleg naar smaak met:
  • Parmaham, kaas en zwarte olijven + na het bakken een pluk verse rucola.
  • Kaas en salami
  • Gecaramelliseerde sjalotjes en geitenkaas
  • Plakjes gegrilde aubergine en kaas
  • Ansjovisjes, olijven en kaas
  • of 4 verschillende kazen en ga zo maar door....

Bak ze ca 10 minuten in de hete oven tot ze aan de randen mooi goudbruin zijn.
Direct opeten.

Ik heb er een paar ingevroren om te kijken of deze ook goed te toen zijn ipv ander noodvoer uit de vriezer. Of moet ik ze dan ongebakken invriezen? Wordt vervolgd..


Ik ga binnenkort kijken of de socca (uit Nice) of de farinata van kikkererwtenmeel ook wil lukken. In de herfst ga ik experimenteren met pizza's van kastanjemeel met paddestoelen en blauwe kaas.

1 opmerking:

  1. Hey Charlotte. Gister de pizza gemaakt. Smaakte top! Wel op de bbq bereid, natuurlijk! Had nog wat zelfgemaakte pesto over, 1 kipfilet (in stukjes) daar mee ingesmeerd.. smullen.. Gr Wolter

    BeantwoordenVerwijderen