dinsdag 21 april 2020

groene vingers



Dit verse jonge groen geeft me troost.
De vensterbanken van ons kleine appartement staan vol zaailingen. Jonge erwtjes, korenbloemen, Oost-Indische kers, tuinkers, de eerste radijsjes komen op. Wat een feest. Er wordt de komende dagen nieuwe biologische potgrond bezorgd, meer kruiden en zaden.  


Voor pasen zaaide ik tuinkers en groene erwten. Gewoon op plukjes vochtige watten in borrelglaasjes.
Het cress van jonge erwten plantjes smaakt als jonge zoete erwtjes en smaakt heerlijk in salades en Vietnamese rijstrolletjes. Tuinkers groeit gewoon lekker snel en eet ik bij alles dat een beetje pit kan gebruiken: eitjes, salades, in de salsa verde....
Tip: houd de watten vochtig maar niet té. In plaats van ontspruiten vallen de erwtjes anders uit elkaar. 

Naast ons balkonhek zaaide ik ook erwtjes, dan kan het groen straks langs het hek klimmen, ik moet ook nog even wat tuinbonen & lathyrus scoren, die hebben ook nog mooie bloemetjes en klimmen leuk. 









Ik vond nog een restje potgrond en een oud kweekkastje en ging door met zaaien. Ik zaaide dillezaadjes, fijn vooruitzicht. Naast een lekker kruid geeft het prachtige bloemen. Geïnspireerd door Zilverblauw verzamelde ik vorige jaar 3 kleuren stokrooszaadjes. Ik zaaide er van alle 3 de kleuren 10, er kwamen na een week 2, inmiddels 3 paarse uit. De potgrond was wel oud. Ik ga alle kleuren ook nog een keer in verse potgrond proberen te zaaien. 


Dat zaaien en zien groeien is heel goed voor mijn gemoedsrust merkte ik.
Aangezien de grootste barricade mijn zelfgekozen quarantaine is ging ik online op zoek naar leveranciers. Geïnspireerd door dit filmpje van Sprinklr koop ik alleen biologische potgrond, plantjes & zaden. Dat doe ik bij Sprinklr zelf, ik bestelde zaden bij de bolster en biologische potgrond, plantjes & zaden bij tuinonlineshop. Ik had nog wat zaadjes van Dille & Kamille bij de laatste kun je je ook helemaal arm kopen aan leuke tuinaccessoires.

Ik ga vooral eetbare bloemen en kruiden kweken. Die moestuin komt wel als ik later groot ben bij mijn buitenhuisje. 
Hieronder zie je hoe snel de korenbloemen en de Oost-Indische kers groeiden.
Ik heb de Oost-Indische kers vanmorgen buiten in een bak voor mijn keukenraam geplant. Dan kunnen ze langs touwtjes tegen de muur groeien. 
Nu maak ik me zorgen of ze niet teveel in de wind staan. Alsof mijn babies voor het eerst naar de creche gaan, haha. 






Vanavond komt mijn laatste bestelling binnen, een houten malletje/ stamper waarmee je van oude kranten zaaipotjes kunt maken. Ik bestelde deze bij ecotuintje 






Als de potjes klaar zijn ga ik weer verder zaaien; dragon, platte peterselie, komkommerkruid, 2 soorten bascilicum. En als het nog iets warmer wordt in potten andijvie, sla, snijbiet en boerenkool. Dat groeit snel en van de jonge blaadjes pluk je de hele zomer een salade bij elkaar. Wordt vervolgd. 

In mijn instagram stories kun je vrijwel iedere dag het groeien (en straks bloeien) volgen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten