woensdag 17 februari 2016

Power to the pieper

Aardappels

Wat ooit een alledaags ding was,

Was daarvoor een exotisch geïmporteerd product.
De aardappels van de inca’s, meegenomen uit het beloofde land.

Bij ons thuis aten we bijna nooit aardappels,
In tegenstelling tot de rest van ons dorp.
Vanwege een jeugdtrauma van mijn moeder denk ik.
Aardappels, groenten & vlees waren taboe.
Indische preikoekjes, macaroni elleboogjes of quiche aten wij.

De kruimige aardappels met stoofvlees en verse tuinboontjes die mijn opa & oma serveerden herinner ik me als een feestmaal.

Ook toen ik op kamers ging at ik ze niet vaak.
Toen ik ze voor het eerst wilde maken belde ik mijn grootoma voor advies. 
Mijn hulplijn in studentendagen.
Ze wist hoe je artisjokken moets koken, vlekken verwijderen en glazen brandschoon kreeg. En hoe lang je aardappels moest koken.

Omdat ik aanstaande donderdag het aardappelcongres zou bezoeken en dat me wegens omstandigheden niet lukt.
Breng ik mijn eigen ode aan de pieper.
Door volgende week iedere dag aardappels te eten. 
Iets dat we normaal nooit doen. Hooguit 1 x per week.

·      Dat wordt 1 x stamppot afhankelijk van het weer met boerenkool of andijvie.
·      Als ik dan extra veel puree maak, dan ook een keer aardappelkroketjes.
·      Een keer aardapels uit de oven met rozemarijn & knoflook,
    dat worden stukken Roseval of gekneusde aardappeltjes
·      Gestoofd met pepers & Surinaamse kerrie met boontjes & kip met een roti pannekoek.
·      En gratin, van alleen aardappel of gemixed met winterknollen, de laatste hoop ik want ik ben inmiddels ernstig toe aan groene blaadjes.
·      En frieten, zeker een keer frieten. Misschien wel 2 x…


Ik houd jullie op de hoogte, met recepten, recensies en foto's.



beeld uit right@home


Geen opmerkingen:

Een reactie posten