vrijdag 1 januari 2016

Nieuwjaarsgebak


Oliebollen & appelflappen.


Hoeveel ik ook kook en bak. Deze had ik nog nooit zelfgemaakt.
Maar je hebt een kookatelier met een enorme frituurunit of niet.
Dus ik ging op receptenspeurtocht, langs alle 'grandes dames'

Geïnspireerd door het filmpje van Yvette van Boven, begon ik met haar recept en de vele variaties.
Lauwe melk, gist, een eitje, wat zout & een schepje suiker. 
Prima gistent geheel. En basis voor vele variaties:
-met rozenwater gewelde cranberry's & fijngehakte witte chocolade 
-met  in rum gewelde grote gele rozijnen
-met kokosrasp & vanillesuiker
Hele lekkere luchtige bollen. 

Ook maakte ik het recept van Janneke Vreugdenhil 's ome Leo.
Met karnemelk in plaats van melk. En daardoorheen weer op advies van Yvette
-met in gemberthee en steranijs gewelde abrikoos & amandelen
Ook heel lekker, ze moesten langer rijzen. 
Maar werden perfecte bollen een beetje 'chewy' en toch luchtig.

Dan nog een klassieker van de dames uit de keuken van 8 , 8 dames die hun culinaire strepen inmiddels ruimschoots hebben verdiend.
Een bol zonder ei, maar met lauwe melk, gist, bloem, zout&suiker voor de kickstart en dan geraspte appel en citroenzest (zij adviseerden limoen)
Superlekkere, frisse bol. Dit werd onze perfecte naturel bol.

Alle bollen te eten met meer dan royaal poedersuiker.

Dan nog een appelflappenrecept, 
dat heb ik zelf à la minute verbouwd.
Want toen ik zag dat er ook drank door kon dacht ik waarom geen cider.
Dus ik sneed de appels in plakken, wentelde ze door de bloem.
En dan door een beslagje van ei, melk, zelfrijzend bakmeel, snufje zout & cider.
En dan nog warm bestrooien met knisperende suiker en kaneel.




Het wonder van de in het vet opbollende klontjes deeg is indrukwekkend.

Welke waren het lekkerst...
Dat verschilde per persoon. 
Ik vond de kokosbollen heet uit het vet met een flinke stuif poedersuiker superlekker. En de chewy binnenkant van de bollen van ome Leo met karnemelk. En de appelflappen, wow! 

En na deze baksessie  alle vrienden & geliefden royaal van oliebollen voorzien was superleuk. Misschien volgend jaar gewoon weer.

We hebben al gebrainstormd over bollen met geraspte pittige kaas erdoor, kleine kardemonbolletjes met een honingdipje en hoezo alleen met oud & nieuw? 
Een croque en buche van kleine kokosoliebolletjes met chocolade, bloemen & caramel lijkt me geweldig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten