maandag 23 december 2013

worstenbroodjes

We zijn in de bakmodus terecht gekomen,
en ik wilde altijd nog eens worstenbroodjes bakken.
Ik houd niet van bladerdeeg, wel van dat hele zachte witte deeg, maar het worstje erin valt nogal tegen meestal. Dus free-style maandagmorgen experiment:
Ik had nog wat Franse zakjes gedroogde brioche gist staan, en deed dat volgens de aanwijzing door een pond bloem met een eetlepel zout en een glas lauw warmwater . (vermoed dat je dat prima kunt vervangen door een zakje gedroogde gist van 7 g. dat zal ik binnenkort testen)
Kneden tot een soepel deeg (te droog,  schenk er dan een extra scheutje warm water bij!)
half uurtje rusten, en dan weer kneden & in 8 porties verdelen...


De worstjes: ik nam 400 g. half om half gehakt, biologisch.
Raspte daar doorheen een bananensjalotje, deed er 4 eetlepels hoi sin saus door, een scheutje gepofte knoflookolie, raspte de schil van een halve mandarijn fijn (het is tenslotte bijna kerstmis), verkruimelde 2 beschuitjes, voegde nog een theelepel zout door en flink wat versgemalen peper.
Goed doorkneden en even laten rusten.
Ik rolde de porties deeg in de lengte en de breedte uit met de deegroller.
Legde er een worstje in en vouwde het als volg dicht:


Smeer wat warm water op de randjes en plak daarmee de broodjes dicht.


Leg ze met de dichtgevouwen kant op een met bakpapier bekleedde ovenplaat



Klop een eitje los, bestrijk de broodjes ermee en bestrooi vervolgens royaal met grof zeezout.
Verwarm nu de oven voor op 220 graden celsius. Ondertussen kunnen de broodjes nog even rusten en rijzen. Als de oven op temperatuur is bak je de broodjes in 20 minuten gaar en goudbruin.


Voilá:
Een "komt allen tesamen" worstenbroodje
van Frans briochedeeg, worst met Chines Hoi Sin saus uit een Amsterdamse oven!


Volgens mijn mademoiselles zijn ze "da bomb'' lekker, 
fijn zo'n testteam!
Om het experiment compleet te maken heb ik een restje deeg tot een balletje gerold en gevuld met een restje van het vleesmengsel, dat vervolgens gestoomd. Gedurende zo'n 25 minuten.
Ook lekker! Worstenbroodje wordt baopao. 
Dit experiment wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten