zaterdag 6 augustus 2011

naar de markt

Niets is zo fijn als tijdens je vakantie over een vreemde markt slenteren.
Ik neem alles goed in me op, welke verborgen schatten zal ik aantreffen.
Wat een prachtige groenten groeien er hier, wat een keur aan vissen.
Specialiteiten, geweldig.

Met dezelfde ogen besloot ik voortaan over mijn eigen markt te lopen.
De Ten Kate markt.
En als je goed speurt valt er nogal wat te schatzoeken.
Die geweldige groentenman Bood heeft prachtige seizoensproducten.
Snijbiet in de prachtigste kleuren, verse boterbonen, zilveruitjes, mooie bietjes, 6 soorten tomaten,
lokaal gekweekt in landelijk Osdorp.
En niks niet groentenjuwelier prijzen, als het niet te betalen is verkopen we het niet!

Die schreeuwerige vleeswarenboer heeft een uitverkoopbak met kaasjes in de linkerhoek, ohlala.

De visboer leert me "even" hoe ik verse ansjovisjes schoon moet maken, met de handjes + een recepttip.

De bakkerskraam is geweldig goed in grof Hollands brood

Dan die kraam met verse humus & falaffel,
verderop een enorme Marokkaanse kraam met arabische delicatessen
en neem een bakje mini-bara's mee voor thuis bij de toko op de hoek!

Natuurlijk moet je door het het goedkope rotzooi speelgoed en de synthetische truitjes heenkijken,
er liggen ook groenten en fruit in staat van ontbinding en is er ook een hele vieze viskraam.
Maar een beetje jagen op je voedsel zit toch nog wel ergens een beetje in ons instinct?
Wildplukken, schatzoeken, dat werk.
En dan gewoon in Oud-West. Rock & Roll in Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten