woensdag 2 februari 2011

Joodse penicilline

Wat kook je voor de zieke, kippensoep?
Ze wil niks, heeft hoge koorts, misselijk, komt ijlend de nachten door en licht daar overdag nagloeiend van bij te komen met een dekentje op de bank. Ze wil af en toe een waterijsje en een slokje water.
Laat maar uitzieken dat kind. Dan maken we later wel weer haar favoriete hapjes om aan te sterken.
Misschien dat ik wel vast even een grote pan kippenboullion maak, met sereh stengel voor een zonnig accent.

Ik stop in mijn grootste pan een soepkip, wat wortelen, stukje gember, een flinke ui, een teentje knoflook, een gekneusde sereh stengel, een paar zwarte peperkorels en flink wat zout. Dat zet ik afgevuld met water op het vuur en laat het de rest van de middag zachtjes koken. Als ik er dan een handje lettervermicelli en wat doperwtjes ingooi wordt het wellicht nog een aantrekkelijk aansterkmaaltje.

Doe ik er voor mezelf nog wat witte rijst bij met een scheutje sojasaus & een scheutje sinaasappelsap

Geen opmerkingen:

Een reactie posten