woensdag 19 augustus 2009

(uit de voorraad)

Ik raak niet uitgejubelt over een goede voorraad.
Hoezo, niets in huis? Een zak pasta, een beetje room, citroen, gerookt spek & diepvries doperwtjes maakt in een ogenblik ons favoriete
snel-klaar-voer.
En gisteren kon ik tot mijn grote tevredenheid een Indiaas maal uit de voorraad toveren. Ik had al de hele dag rondjes gefietst en geen zin meer in boodschappen doen. Maar er moest wel gegeten worden. En fatsoenlijk ook, ivm gasten. We kregen het logo van onze webwinkel gepresenteerd. MOOI! Over een jaar lopen jullie allemaal met zo'n tasje.
Als alles gedeponeerd is, zal ik hier de primeur geven.

Maar verder over dat eten, we beginnen met een variant op raita en/of tzaziki. Je raspt een komkommer. Laat hem even uitlekken. Strooi er wat zout over en roer met wat fijngesneden muntblaadjes door de yoghurt. De meisjes eten het 't liefst bij alles. Dan wat mangochutney (uit de voorraad) (vers is ook fijn, maar als je toch zo'n potje hebt staan). En dan wat microwave-magic. Daar is 'ie naast melk opwarmen en boter en chocoladesmelten dus nog meer goed voor.
Papadams; indiaase linzencrackers (uit de voorraad) maken.
Bestrijk ze dun met olie en pof ze 50 seconden op vol vermogen tot ze bubbelig en krokant zijn. Leg ze op een mooi schaaltje en serveer ze met de raita en de chutney.
Daarbij had ik een zak gamba's (uit de voorraad:vriezer) ontdooid, omgeschept met een pakje marinade van Patak (uit de voorraad). Eigenlijk voor kip, maar prima bij de gamba's. Het laatste lepeltje Patak roer ik door de ontdooide diepvriesspinazie (uit de voorraad:vriezer).
Ik kook rijst (uit de voorraad).
Het meest ingewikkelde gerecht is de aubergine; ik snijd er 2 in blokjes. Bestrooi ze met zout en laat ze even staan. Dan verhit ik rijstolie (uit de voorraad)en bak ze met 2 theelepels garam marsala (Indiase kruidenmix) (uit de voorraad) goudbruin. Fruit nog een gesnipperd sjalotje en een fijngesneden gedroogde rode peper mee en dan schenk ik er een klein blikje kokosmelk (uit de voorraad) bij en lauw water, nog een keer een blikje vol. Geknakte stengel citroengras (uit de voorraad:vriezer) erbij en een uurtje laten stoven. Serveer met ringetjes bosui.
Naanbrood (uit de voorraad) afgebakken. Salsa gesneden van ui, tomaat, peterselie & korianderzaadjes (uit de voorraad). Garnalen op hoog vuur gebakken.
En we hadden een koningklijk maal:

Pittige gamba's met kokos-citroen aubergine, kruidige spinazie, salsa, raita, rijst & naan.

Uit de voorraad, met wat yoghurt en groenten die ik nog had liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten