dinsdag 16 juni 2009

Loempia en ander Chinees spul

Gisteren heb ik het frituurvet maar weer eens opgestookt, tot 180 graden om precies te zijn. En mijn zelfgerolde loempia's gebakken. Ik heb nog een hele berg ingevroren en probeer van de week hoe ze in die toestand uit de frituur komen.

Laat je loempia vellen langzaam ontdooien, bijvoorbeeld in een lauwwarme auto op weg van de Chinese groothandel via school naar huis...

Ik heb er
1 handje gewelde glasnoedels, 1 geraspte courgette, 2 cm versgeraspte gember, een geraspte winterpeen en kippenvlees)* van 2 drumsticks ingedaan. Dat is genoeg voor ongeveer 20 loempia's.
)*Die kippenboutjes had ik (al veel eerder) gestoofd met sojasaus, 5-spice poeder, sinaasappel en shaohsingwijn. Ook fijn met spare-ribs, eenden en andere dieren.
Alles goed mixen & grofsnijden. Vul elke loempia met ongeveer anderhalve eetlepel van dit spul. Op de loempia verpakking staat hoe je ze het beste dichtvouwt. Ik heb ze met een beetje warm water dichtgeplakt.

Ongeveer 5 minuten gefrituurd op 180-200 graden. Geserveerd met sweet chili saus. Prima borrelhapje, ook al mocht ik er maar 2 van mezelf. En geen gekoeld Chinees biertje erbij.

Na mijn excursie had ik vandaag binnen 10 minuten wel een prima lunch: echt het aller-allerlaatste restje kip met een handje Chinese broccoli en het bouillon poeder van een bamisoepje met eend (donkerbruine pakjes van het merk mama)met een kommetje water aan de kook gebracht. Stukje verse silk tofu (deze zachte smaakt echt NIET naar karton) en de fijngesneden blaadjes van de broccoli met wat sojasaus vast in de kom gedaan. Zodra het water kookt de mie erbij en alles in de kom bij de tofu even 5 minuten laten wellen. Al die warme bouillon vult ook lekker.

1 opmerking:

  1. Dag juffrouw. wat is dit een leuk document van jouw passie aan het worden. En wat fijn dat ik daar de vruchten van pluk.

    haha

    BeantwoordenVerwijderen