donderdag 9 april 2020

Çilbir


Als ik druk ben, en zelf vele uren in de keuken sta. Zoals nu eigenlijk de bedoeling was. Dan vind ik het heel fijn als een ander lekker voor me kookt.

Ik eet graag op het zonnige terras van Podium Mozaiek theater & restaurant bij ons om de hoek. Daar hebben ze heerlijke Turkse ontbijtjes & lunchgerechten. En 's avonds prima burgers met een lekkere cocktail.
Mijn lievelingsgerecht is de çilbir; gepocheerde eieren in knoflookyoghurt met spinazie & chiliolie. Wauw zo lekker, met veel lavaç. Dat zachte platte brood met sesam. Daarna kan ik een hele dag & avond werken. 
Nu waren ze al die tijd dicht en ik blijf noodgedwongen thuis. 
Dus tijd om het gerecht zelf na te maken. 
Hieronder de Çilbir van podium mozaiek. In dat metalen kommetje.


 

Om te beginnen. Eerst zelf chiliolie maken. Neem paar verse rode pepers, in zijn geheel met wat chilivlokken en tenen knoflook, gewoon in de schil. Samen in de olie, ik maakte nu zo’n 400 ml. Maar gelijk een liter is een goed idee want die olie is geweldig. Even aan de kook brengen en heel zachtjes laten koken. 5 minuutjes en dan laten afkoelen. Schenk in een fles, stop daar ook de pepers en de knoflookteentjes in. Na 24 uur is hij perfect op smaak. 



Knofllokyoghurt. Neem 2-3 teentjes gepelde knoflook, ik gebruikte gepofte knoflook)* die is iets romiger en zoeter, maar rauw kan ook. Vijzel de knoflook fijn met een theelepel zout en roer die door romige Turkse yoghurt. Ik nam ongeveer 300 ml voor 2 personen. Laat even op elkaar inwerken.

)* Ik laat teentjes knoflook in de schil in een laagje olie zachtjes garen op een warmhoudplaatje. Laat een kwartiertje zachtjes koken en dan samen afkoelen.
Zo heb je heerlijke zachtzoete knoflook én knoflookolie om je gerechten mee op smaak te brengen. Ik heb altijd een voorraadje staan in een mooie schone pot. 



Spinazie. Laat verse spinazie in een hete pan met een lepeltje olie al omscheppen op hoog vuur even bakken tot alles geslonken in. Breng op smaak met zout & versgemalen peper. 


Dan het moeilijkste. Eieren pocheren. 
Iets dat ik normaal gesproken heel graag aan anderen overlaat. Ik heb er wat vakliteratuur bijgepakt: An Everlasting meal, Cooking with Economy and Grace van Tamara Adler. Wat een heerlijk boek. Ik kan best een lekker potje koken, maar heb hier en daar ook nog mijn zwakheden. 
Dit boek geeft je alle vertrouwen om ieder klusje daarna in de keuken aan te kunnen. Ik las het hoofdstuk 'how to teach an egg to fly' en ben aan het pocheren geslagen. Easy peasy. Perfect gepocheerde eieren. Er staan ook allerlei tutorials op youtube. Als het echt niet lukt is dit gerecht minstens zo lekker met zachtgekookte eitjes. Ik pocheerde 2 eitjes per persoon. 



Nu alles samen serveren in een diep bord of een kom. Verdeel eerst wat spinazie over de bodem, leg de eitjes erop en lepel de knoflookyoghurt eromheen. Besprenkel met chiliolie naar smaak. Eet met lekker vers brood, zoals versgebakken lavaç. Maar ieder ander lekker brood is prima.
Geniet ervan. De zachte warme eitjes met de kruidige yoghurt, de grassigheid van de spinazie en de pit van de chiliolie. Geweldig lekker. 





Goed nieuws voor alle Amsterdammers- West Side, ik zag dat Podium Mozaiek nu open is voor Take Away. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten