woensdag 29 mei 2013

Lentediner

Ik dacht de afgelopen weken aan geroosterde knollen, gratin & stoofvlees.
Ik kreeg namelijk voor een bijzondere bijeenkomt op mijn favoriete middelbare school de vrijheid om zelf het menu te verzinnen voor 35 gasten...

Maar maandag leek onverwacht de lente dan toch te zijn doorgebroken...
Ik nestelde me in de zon op de steiger van mijn kookatelier met een stapel kookboeken en liet me inspireren door internationale voorjaarsgerechten

Ik bestelde lamsbouten en vulde ze met knoflook, peterselie & rozemarijn . Ik liet ze zachtjes garen in de oven. De botten zette ik op voor bouillon.
Ik stoofde prei, sjalotten, peentjes & flageolets met een flinke scheut witte wijn, gepofte knoflook en de lamsbouillon
Daarbij roosterde ik nieuwe Franse aardappels en blancheerde jonge sperzieboontjes met vinaigrette.

Het onweerde en regende dan wel weer vanavond, maar op de borden was het keihard lente!

Ps voor de vegetariërs stoofde ik de groenten met gedroogde abrikozen in plaats van bouillon en vulde ik Portabello's met Taleggio, venkelzaad & verse kruiden





Geen opmerkingen:

Een reactie posten