donderdag 13 januari 2011

arabische gehaktbal

Geen gehaktbal is hetzelfde, althans niet bij ons thuis.

Ter compensatie van de stromende regen had ik echt nog wel wat extra warmte nodig gisteren.
Die blijf ik dan voorlopig maar in het eten stoppen.
Ditmaal in arabische gehaktballetjes.
Ik haalde een kilootje Turks half om half gehakt. Dat is daar lam met rund.
Daar deed ik door:

-1 groot ei
-4 fijngekruimelde beschuiten
-1 flinke eetlepel zout
-2 flinke eetlepels dikke Turkse yoghurt
- een eetlepel gevogeltefond in poedervorm (Franse supermarché) (kan ook gewoon nog een eetlepel zout zijn)
en voor de extra zon:
- 8 heel fijn gesneden verse munt blaadjes
- 2 theelepels kaneel
- 1 theelepel gemalen rode peper
- 1 theelepel gemberpoeder
-1 tl vergemalen witte peper.

Kneed alles heel goed door elkaar en draai er walnootgrote balletjes van.
Bak ze in olijfolie rondom knapperig, bruin & gaar.
(rund-lam ballen mogen nog een beetje rosé zijn)

We hebben er al een heleboel opgegeten bij de borrel met een likje humus.
Maar ze zijn ook erg lekker met couscous & geroosterde groenten
In tomatensaus door de pasta met geraspte wortelsalade
Op een broodje met de heerlijke citroen piripiri saus die we in de webwinkel verkopen & een handje groen.

Ik maak graag veel ballen, want een portie in de vriezer is altijd fijn voor "je weet maar nooit".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten